Waarom dit handboek?

In werk al ruim 35 jaar in de onderwijswereld, eerst als docent in het vo, later als docentopleider in het hbo en nog weer later alleen nog in begeleidingstrajecten binnen scholengroepen. De vragen die mij werden gesteld zijn in de loop van de decennia niet veranderd.

  • Zo wilde men ooit weten hoe je toetsen uit Wordstar of WordPerfect digitaal kon maken; nu wil men weten hoe je Word-toetsen omzet.
    Ik laat zien dat je beter vanuit Excel kunt ontwikkelen en hoe je daar zo weer een Word-toets van maakt.
  • Wist men in de jaren '90 niet het verschil in mogelijkheden tussen een PCX- en BMP-afbeelding; nu heeft men moeite te kiezen tussen GIF en PNG. Ik ga uitgebreid in op het kiezen en optimaliseren van bronnen.
  • Een goede MC-vraag maken was vroeger een kunst en is dat ook nog steeds.
    In het boek laat ik voor alle vraagtypes goede voorbeelden zien, voorzien van afbeeldingen vanuit diverse toetsapplicaties.
  • De discussie tussen formatief en summatief is ook van alle tijden. 
    Ik laat zien wat de verschillen zijn en hoe je de diverse vormen bouwt en toepast.
  • Wat ook gebleven is dat docenten al decennialang murw getraind worden in het begrijpen van theoretische modellen en dat maar weinig docenten echt aan de slag gaan hiermee.
  • Nieuw zijn natuurlijk het gebruik (en het verbod op) van apps en het ontwikkelen en nakijken via AI.
    Ik laat zien hoe je hiermee (toch) aan de slag kunt gaan.

In dit boek vat ik een paar 100 van de meest gestelde vragen samen in steeds een stuk theorie en met duidelijke voorbeelden, die je direct zelf kunt toepassen. Waar nodig bied ik ook tools aan om je werk te vereenvoudigen.

Doelgroep
In eerste instantie schrijf ik dit boek voor docenten die betere toetsen willen ontwikkelen en dan vooral voor docenten die actief zijn binnen auteursteams van vakorganisaties en voor alle studenten aan de lerarenopleiding. Hun docenten kunnen hoofdstukken voorschrijven in hun colleges of mijn hoorcolleges laten bekijken/beluisteren.


Verdere inhoud volgt.